czwartek, 26 czerwca 2014

Kilka pojęć, które powinniście znać

Długo zastanawiałam się, o czym mam zrobić następny post, przecież jest tyle ciekawych tematów, chcieliście, żebym napisała o Dagome Iudex, napiszę na pewno, ale jeszcze nie teraz... W końcu stwierdziłam, że najlepiej będzie jak przedstawię Wam kilka ważnych pojęć związanych z okresem średniowiecza, które powinniście znać, a które również przydadzą Wam się, gdy będziecie czytać kolejne posty. Nie będzie to jedyny post z takimi pojęciami, z pewnością będą inne.


  WIEC - Zebranie mężczyzn, na którym podejmowano ważne decyzje dotyczące spraw danego plemienia     (chodzi tu o Słowian).
  NOWY RZYM - Po podziale imperium rzymskiego był tak nazywany Konstantynopol, który był stolicą     imperium.
  KODEKS JUSTYNIANA - Zbiór praw rzymskich uporządkowany przez Justyniana I Wielkiego.
  IKONA - Obraz o tematyce religijnej.
  MECZET - Świątynia muzułmanów.
  ARABESKA - Wzory roślinne i geometryczne.
  KALIFOWIEPo śmierci Mahometa byli przywódcami muzułmanów.
  MAJORDOM - Zarządca dworu (głównie odnosiło się to do państwa Franków).
  KORAN - Święta księga muzułmanów.
  DRAKKARY - Łodzie wikingów.
  RUNY - Charakterystyczne znaki wchodzące w skład alfabetu Normanów.
  GŁAGOLICA - Pierwszy alfabet słowiański.
  INWESTYTURA - Nadanie ziemi i stanowiska hierarchom kościelnym poprzez wręczenie im pierściania biskupiego i pastorału.
  CELIBAT - Bezżeństwo księży.
  SYMONIA - Sprzedaż stanowisk kościelnych.
  DRUŻYNA WOJÓW - Pełniła obowiązki przybocznej gwardii władcy i strzegła najważniejszych grodów.
  GWARDIA - Oddział wojsk stanowiący przyboczną straż władcy.

8 komentarzy:

  1. Witam. Bardzo ciekawy blog historyczny. Podoba mi się.

    Zapraszam również do siebie, chociaż u mnie całkowicie inna tematyka, a nóż spodoba się.
    http://anonimowanka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Większość znałam już, ale i tak twierdzę, że jest ciekawie :)
    Pozdrawiam
    Idril

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem na humanie i podejrzewam, że Twój blog uratuje moją maturę. I możliwie mam nadzieję, że jakoś przekonam się do tej szczerze mówiąc najmniej lubianej przeze mnie epoki. Obserwuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten blog będzie przeze mnie oblegany, jak pójdę do liceum! Także pisz, żeby było co czytać ;)
    Zapraszam do mnie na nowy post!
    Za każdy komentarz się odwdzięczam!

    http://szejkus.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Kilka pojęć znam ( niedawno przerabialiśmy materiał związany z tą epoką ) . Świetny blog , bardzo pomocny : ) . Pozdrawiam i życzę miłego dnia !

    + Zapraszam do mnie : lublins.blogspot.com .

    OdpowiedzUsuń
  6. SWietny blog
    Zapraszam do mnie na nowy post!
    Za każdy komentarz się odwdzięczam!
    http://karolina7-zycie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. kilka pojęć mi były znane !
    super blog :)

    Mój blog KLIK ¦

    OdpowiedzUsuń
  8. Masz super bloga, naprawde zaskakująco fajne hobby. Mało kto interesuje się średniowieczem!!
    Zapraszam do mnie: http://chomiczkowa-wiedza.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Dla każdego blogera, zwłaszcza tego początkującego liczy się każdy komentarz, czy to pozytywny, czy negatywny oraz każda obserwacja; jednak proszę Was tylko i wyłącznie o SZCZERE komentarze. Informuję również, iż każdy komentarz o charakterze spamu będzie usuwany!